Designprinciper för handlingskvalitet i samverkan : ett multiorganisatoriskt perspektiv på tredjepartslogistik

Detta är en avhandling från Linköping : Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling, Linköpings universitet

Sammanfattning: Verksamheter konstitueras av handlingar. För att effektivisera en verksamhet är det därför lämpligt att studera dess handlingar och hur de kan struktureras i syfte att uppnå handlingskvalitet. Att IT-system kan användas som ett verktyg för att effektivisera en verksamhet är inget anmärkningsvärt påstående. Men för att veta hur ett IT-system kan vara ett verksamhetsmässigt stöd, krävs en grundläggande förståelse för den verksamhet som det ämnar stödja. Oavsett om det är människor eller IT-system som ska utföra verksamhetens handlingar behöver vi förstå, inte bara de enskilda handlingarna, utan också det övergripande mönster som de olika handlingarna är del av. I avhandlingen argumenterar jag för hur en dimension av handlingskvalitet i tredjepartslogistiksamverkan kan uppnås genom kompletta handlingsmönster. Det innebär att vi, för att förstå tredjepartslogistiksamverkan som en form av interorganisatorisk samverkan, behöver betrakta den som en multiorganisatorisk samverkan. Avhandlingens resultat utgörs av designprinciper, i form av råd och riktlinjer, för hur handlingskvalitet kan uppnås och säkerställas genom kompletta handlingar. 

  Denna avhandling är EVENTUELLT nedladdningsbar som PDF. Kolla denna länk för att se om den går att ladda ner.